Trafikksikkerhet

Sikring av barn i bil – forebyggende arbeid knyttet til trafikksikkerhet (parkeringsplass i Hestehoven) Det ble utarbeidet regler som vi håper alle foreldre skal forholde seg til:

Parkeringsplass

• Biler skal så langt det lar seg gjøre, rygge inn på parkeringsplassen/ fronten mot barnehagens uteområde.
  • Porten til barnehagen skal til enhver tid være lukket med kjetting.
  • Foreldrene skal så langt det lar seg gjøre, ta barnet sist ut av bilen. Utstyr barnet har med seg må først tas ut av bilen og eventuelt settes ved bilen eller porten. Deretter kan barnet tas ut og bæres eller leies bort til porten.
  • Foreldrene skal så langt det lar seg gjøre, gå først ut av porten når barna hentes.
  • Dersom det er vanskelig å få med seg både barnet og utstyr samtidig, må f.eks. utstyr settes først i bilen. Deretter hentes barna.
  • Dersom informasjon skal gis, må barnet enten være på innsiden av gjerde til informasjon er gitt, eller settes fast i setet i bilen og dere foreldre går tilbake for å få informasjon.
  • Biler skal ikke stå med nøkler i når det ikke er en voksen i bilen
  • Biler skal ikke stå på tomgang
  • Etter at barnet er hentet skal det ikke vandre på gårdsplassen og løpe på parkeringen eller langs gjerdet.

Sikring av barn i bil

• Alle barn skal sikres i henhold til lovverket om Sikring av barn i bil

Dette sier lovverket om barn i bil

• Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.
  • Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er airbag. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
  • I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte.
  • Barnesikringsutstyret må monteres slik det står beskrevet i bruksanvisningen og være godkjent etter ECE-regulativ 44.03, 44.04 eller 129.

Slå av motoren når bilen står stille

Særlig på korte turer eller korte stopp kan det være lett å glemme å skru av motoren. Men reglene er klare på at du ikke har lov til å la bilen stå på unødvendig tomgang. Brudd kan straffes med bøter.

Kort fortalt:

• Tomgangkjøring betyr at motoren går uten at drivverket er koblet inn
  • Skru av motoren når bilen står helt stille eller du venter