Bravo Leken

I Hestehoven gårdsbarnehage (og de andre barnehagene i Skiptvet) har valgt å satse på Bravo-leken som et helhetlig språkverktøy for de yngste på Stalloftet og på Bryggerhuset.

Vi leker Bravo-leken i 5 til 10 minutter av samlingsstunden hver dag. Dette er en stasjonsbasert lek der barna får oppleve enten fem begreper gjennom alle sansene eller fem bokstaver på hver stasjon. Vi bruker skriftspråket, fordi det er en representasjon av et begrep, på samme måte som bilder og faktiske gjenstander er det. Barna blir kjent med ordene, bildene og bokstavene gjennom å smake, lukte, kjenne, se og høre. Vi har fire stasjoner og mellom stasjonene øver vi på å åle, krabbe, rulle, snurre, fly eller henge. Mange ganger finner vi på motoriske øvelser som passer inn til det barnegruppa interesserer seg for. Det barna opplever gjennom Bravo-runden inspirerer barnas frilek gjennom dagen, og leken blir fort en del av dagsrytmen i barnehagen. Begrepene legger grunnlaget for samtaler og opplevelser og de finner sin naturlige plass i hverdagen. Ønsker du å lære mer om Bravo-leken? Da kan lese mer på intempo.no.