samarbeid med foreldre - forebygging av mobbing

Hvordan kan foreldre være med på å skape vennskap, trivsel og forebygge mobbing i barnehagen. Resultater av gruppearbeid (vår 2022)

1.     Hva kan foreldre i vår barnehage gjøre når vi opplever at enkeltbarn blir mobbet. Tar vi kontakt med hverandre?

-        Først snakke med de ansatte i bhg, har man god kontakt med foreldrene kan man ta kontakt. Viktig å formidle budskapet på en bra måte.

-        Snakke med barna om dette/mobbing

-        Skape positivitet/positive møter rundt barna ved hente/levere situasjoner

-        Invitere til samvær og lek på fritiden. Inkludere barnet

-        Snakke med barnet: «Hvordan ville du følt deg hvis det var deg?»

2.     Hvordan kan jeg som forelder bidra til at alle blir inkludert?

-        Invitere alle, enten årskull eller kjønn

-        Viktig at vi foreldrene også ser andres barn

-        Kommunisere med egne barn om hvor viktig det er å inkludere alle

3.     Hvordan kan du bidra til å lære barnet ditt empati, anerkjennelse og inkludering gjennom egne handlinger og egne ord?

-        Være et forbilde, snakk pent om andre foran barna

-        Være trygg

-        Hilse på andre foreldre/barn

-        Ha gode holdninger

-        Være selvbevisst, vise empati, kunne erkjenne at man gjør feil, be om unnskyldning

-        Tørre å vise egne følelser

4.     Hvordan kan dere passe på at dere ikke bidrar til å ekskludere lekevenner i «være med hjem»- situasjoner?

-        Si til andre barn at de kan være med hjem en annen gang- og gjennomføre det

-        Rullere – invitere ulike barn, også de man ikke kjenner så godt

-        Kommunisere med foreldre!!!

-        Hvis man ser at et barn er utenfor, invitere barnet hjem

5.     Hva ville du gjort hvis du oppdaget at ditt barn holdes utenfor?

-        Kommunisere med andre foreldre og barnehagen

-        Invitere og tilretelegge for lek utenfor barnehagen

-        Snakke med ped. Leder om situasjonen, tilrettelegge for lek i bhg for å stimulere ønske om videre lek

-        Snakke med barnet

6.     Hvordan kan dere som foreldre være med og løfte frem det positive og bidra til et godt og trygt barnehagemiljø i samarbeid med barnehagens ansatte og andre foreldre?

-        God dialog, ærlighet, treffpunkt

-        Delta i arrangementer i barnehagen (utenfor som juletrefest)

-        Snakke godt om barnehagen

Barnehagen og skolen er kanskje den viktigste arenaen i arbeidet med å integrere og inkludere barn / elever med en annen kulturell bakgrunn.

7.     Hvordan kan dere foreldre bidra med å skape opplevelsen av å høre til?

-        Invitere/inkludere alle

-        Fremsnakke

-        Lære om andre kulturer, være nysgjerrig og ikke dømmende

-        Tilby støtte og hjelp til foreldre som trenger

8.     Hvordan forholder dere til barna og familiene deres med innvandrerbakgrunn?

-        Gjør ikke forskjell

-        Forholder oss likt til alle

-        Lage flere treffpunkter

9.     På hvilken måte kan dere inkludere, hjelpe til å bygge familienes nettverk?

-        Arrangere/delta på aktiviteter

-        Invitere med på arrangementer (f. eksempel: bygdedagen osv)

-        Invitere i bursdager/lek. Avklare kulturelle forventninger

-        Invitere til sosiale treff, gjerne på privaten. Ta initiativ til å bli kjent.

10.  Klarer dere å bli enige om noen felles regler i barnehagen om hva dere gjør med bursdager, halloweenfester og lignende arrangementer der flere i barnehagen inviteres? Om invitasjoner, gaver o.l.

-        Be enten alle på gruppa, født i samme år kun jenter eller gutter

-        Invitasjoner leveres privat, ikke i bhg

-        Fast avtalt gavesum (50kr)

-        Felles feiring for alle som har bursdag i samme måned

Det var ikke lett å bli enige om felles regler ved innkjøp av gaver. Det eneste foreldre ble enige om var maks sum i form av 50 kr per et barn. Så var mange fine forslag (50 krone lapp, ønsker om gaver kan komme på invitasjoner, en gave fra alle kjøpt på forhånd, en gave i etterkant av bursdagen som baret kunne være med å kjøpe, o.l). Vi landet på at foreldre kan opprette sine egne messenger grupper å avtale detaljer. Vi får nye foreldre hvert år og avtaler kan endre seg.