Barnas verneombud

Barnas verneombud (BVO) Skal være en ressursperson i barnehagen, holde seg faglig oppdatert og bidra til at ansatte har nødvendig kompetanse på tematikken. BVO skal også støtte styrer og øvrige ansatte i enkeltsaker og involvere foreldre i arbeidet.

Stine Sofie Stiftelsen jobber på barnas side med å forebygge og avdekke vold og overgrep mot barn. De jobber også med å ivareta de voldutsatte barna. Hestehoven gårdsbarnehage deltar i piloten til Stine Sofie barnehagepakke som begynte høsten 2020.

I barnehagepakka 2020, er målet å styrke barnehageansattes handlingskompetanse til å handle på bekymring om vold og seksuelle overgrep. Vold og seksuelle overgrep mot barn er et stort folkehelseproblem, og vi barnehageansatte står i en unik posisjon til å identifisere og hjelpe utsatte barn. Målet er at barnehagen skal jobbe systematisk med dette temaet gjennom året. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver skriver følgende: «Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages» (Rammeplan for barnehagen, 2017:11)