Barnas verneombud

Barnas verneombud (BVO) Er en ressursperson i barnehagen som holder seg faglig oppdatert og bidrar til at ansatte har nødvendig kompetanse på tematikken. BVO skal også støtte styrer og øvrige ansatte i enkeltsaker og involvere foreldre i arbeidet.

Statsforvalteren i Oslo og Viken støtter barnehageansatte, styrker deres kompetanse og trygger dem i håndteringen av saker som omfatter sårbare barn i barnehagen. Piloten gir barnehagebasert kompetanseutvikling, som innebærer at barnehagen med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle virksomhetens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter.

Opplæringsprogrammet Barnas verneombud

1. Stine Sofie Barnehagepakke – avdekke vold og overgrep mot små barn 2020/2021- PBL i samarbeid med Stine Sofies Stiftelse.

MÅL: Å styrke barnehageansattes handlingskompetanse til å handle på bekymring om vold og seksuelle overgrep. Vold og seksuelle overgrep mot barn er et stort folkehelseproblem, og vi barnehageansatte står i en unik posisjon til å identifisere og hjelpe utsatte barn. Barnehagen skal jobbe systematisk med dette temaet gjennom året.

1. Forebygging av mobbing i barnehagen barnehagemiljø, mobbing og krenkelserutviklet av Høgskolen i Innlandet, i samarbeid med PBL 2021/2022
  2.

MÅL: I vår barnehage arbeider vi kontinuerlig og systematisk med å fremme et trygt og inkluderende barnehagemiljø, og med å oppdage, undersøke og forebygge alle former for krenkelser. Vi stopper krenkelser og følger opp med egnede tiltak helt til barna opplever at de har et trygt og inkluderende miljø.

1. Tilrettelegging for barn med særskilte behov 2022/2023 - utviklet av Høgskolen i Innlandet, i samarbeid med PBL

MÅL: I vår barnehage arbeider vi kontinuerlig og systematisk, i møte med det enkelte barnet og barnegruppen, for å inkludere alle barn i barnehagefellesskapet. Vi jobber bevisst, alene eller sammen med andre aktører i laget rundt barnet, for å skape god sammenheng mellom spesialpedagogikk og inkluderende praksiser i det ordinære tilbudet»