Barnehagedagen 2024 "Stedet mitt"

Tirsdag 12. mars, hadde Hestehoven barnehage i Skiptvet gleden av å markere arrangementet med slagordet "Stedet mitt" og temaet kulturarv. Formålet med Barnehagedagen er å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen

Barnehagebarn vokser opp i et mangfold av kulturinntrykk. Barnehageansatte og foreldre har en viktig oppgave med å gi barna gode opplevelser i og rundt nærmiljøet. Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna opplever glede og stolthet over sin egen kulturelle tilhørighet.

Barnehagens lokale tilhørighet og aktive bruk av nærmiljøet er en del av den tradisjonelle norske barnehagepedagogikken. Den tar utgangspunkt i at barnehagen er en del av nærmiljøet og at nærmiljøet har betydning for barns liv. Barn blir kjent med den lokale kulturarven på sitt sted gjennom lek og aktiviteter

I den forbindelse ønsket vi å knytte aktiviteter til boka: «Sagnet om dragen i Skjetve» som ble skrevet av Mona Camilla Jansen. Ikke alle kommuner har en drage å skryte av, men det har vi😊

«….Dette er en sann historie fra virkeligheten. En virkelighet som skjedde for veldig lenge siden. I en tid som ingen som lever i dag kan huske tilbake til. Men en gang i tiden fortalte en mor og far sine barn, som fortalte sine barn igjen, som fortalte til sine barn. Sagnet ble skrevet ned i bygdeboka og drage-historien ble bevart, slik at vi kan fortelle den videre til våre barn….»

Barn i alderen 3 til 6 år deltok aktivt i matlagingen, noe som var en givende og lærerik opplevelse for dem. Sammen med personalet bidro de til å forberede et velsmakende måltid inspirert av drage. Vi laget Fisketenner (fiskepinner), Fiskeegg (sprø fiskeboller) med aioli og Sweet chili saus og Dragens favoritt (knaskende grønnsaker med dipp). Til dessert ble det servert drageslim (grønn gelé).

Vi begynte med lesestund på begge avdelingene tilpasset barnas alder, hvor vi introduserte dem for historien om dragen i Skjetve. Etterpå kunne barna og foreldre delta i ulike aktiviteter knyttet til dragen, og de hadde også muligheten til å kjøpe boken "Sagnet om dragen i Skjetve" hvis de ønsket det. Aktivitetene ble avsluttet med en herlig servering av mat og dessert, som ble satt stor pris på av både barn og voksne. Vi er takknemlige for muligheten til å gi dem en minneverdig opplevelse. Takk til Fiskesprell for støtten til matlagingen, som gjorde dagen enda mer spesiell for barna i vår barnehage. Vi takker også Festutstyr for den fine dragen som ble laget av ballonger😊.