Læringsmiljøprosjekt

Året 2023 ble det besluttet at fra høst 2023 skal alle skoler og barnehager i Skiptvet delta i Læringsmiljøprosjektet. Prosjektet er eid av Utdanningsdirektoratet. Det er et tilbud for barnehager, skoler og kommuner som ønsker å jobbe med trygt og godt barnehage- og skolemiljø, og som har direkte behov for støtte og veiledning. Overordnet mål for prosjektet er: - Å fremme et trygt og godt barnehage- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Prosjektet ses i sammenheng med satsing i Helhetlig oppvekstmiljø i Skiptvet der målene er:

1. ALLE barn og elever skal oppleve å få et godt tilpasset og inkluderende tilbud i barnehage og skole.

2. ALLE barn og unge skal oppleve å få muligheter til utvikling, mestring, læring og trivsel, uavhengig av sine forutsetninger.

3. Barnehager og skoler, PP-tjenesten og andre i laget rundt barnet og eleven MÅ JOBBE SAMMEN for å skape et inkluderende fellesskap.

4. Det pedagogiske tilbudet må tilpasses slik at alle får et best mulig utgangspunkt for utvikling og læring.

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis som vi begynte å jobbe med i fjor skal plottes inn i prosjektet. Kompetanseløftet handler om de voksnes holdninger og kompetanse til å utøve en inkluderende praksis både alene og sammen som et lag rundt barn og elever for ALLE barna.

I Læringsmiljøprosjektet ønsker vi å forsterke arbeidet vårt med å skape gode lekemiljøer og være gode voksne i leken sammen med barna. Et godt lekemiljø som skal bidra til barnas trivsel, til livsmestring, til inkludering av alle barn i leken, til et miljø der barna får utfolde seg, være kreative og lære nye ting. Viktig at vi tar oppgaven på alvor når vi skal velge ut lekemateriell og bygger opp et levende lekemiljø for barna både inne og ute. Vi vil sørge for at barna skal bli sett, hørt, inkludert og tatt på alvor.

Mål: I Hestehoven barnehage jobber vi systematisk for å skape et trygt og godt lekemiljø inne og ute med fysisk og emosjonelt tilgjengelige voksne.

Prosjektet består av 4 faser:

Fase 1 (høst 2023) – «Fremme gode barnehage og skolemiljø og forebygge krenkelser og utenforskap"

Delmål for fase1:

• Voksenrolle i lekende samspill med barn
  • Å løfte hele personale faglig for at vi alle skal evne å skape og opprettholde et lekende felleskap.

Fase 2 (vår 2024) – "Forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel og krenkelser"

Delmål for fase 2:

• Skape felles forståelse om hva som utgjør krenkelse. Styrke faktorer som fremmer positivt samspill, med sikte på å forbedre inkludering og glede under lek.
  • Utvikle en konstruktiv tilbakemeldingskultur som fremmer åpenhet, tillit og læring.
  • Personale øker observasjonskompetanse

Fase 3 (høst 2024) – «Organisasjonsutvikling og ledelse»

Fase 4 (vår 2025) – «Inkludering og bygging av positiv kultur»

Delmål for fase 2,3 og 4 skal utarbeides underveis