Sammen med Læringsmiljøsenteret skal vi utvikle organisasjonen basert på identifiserte behov, med et særlig fokus på inkluderende praksis.
Målet med satsingen er at:
1. ALLE barn og elever skal oppleve å få et godt tilpasset og inkluderende tilbud i barnehage og skole,
2. ALLE barn og unge skal oppleve å få muligheter til utvikling, mestring, læring og trivsel, uavhengig av sine forutsetninger,
3. Barnehager og skoler, PP-tjenesten og andre i laget rundt barnet og eleven MÅ JOBBE SAMMEN for å skape et inkluderende fellesskap og
4. Det pedagogiske tilbudet må tilpasses slik at alle får et best mulig utgangspunkt for utvikling og læring.
Kompetanseløftet handler om de voksnes holdninger og kompetanse til å utøve en inkluderende praksis både alene og sammen som et lag rundt barn og elever for ALLE barna. Satsingen handler om å praktisere en holdning der alle barn og elever opplever å være inkludert i fellesskapet. Det handler om å skape opplevelser i barn og elever av vi og oss, ikke vi og de andre.
Ved siden av jobber vi med Barnas verneombud prosjekt som rettes blikket mot barn med behov for spesiell tilrettelegging. Det er siste året av BVO prosjektet. I september har vi startet et nettbasert kompetanseutviklingskurs som heter «Barn med behov for spesiell tilrettelegging».
Kompetanseutviklingen er barnehagebasert, noe som innebærer at hele personalet i barnehagen deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle barnehagens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter.
Mål for barnehagens tilstand etter opplæringsprogrammet:
«I vår barnehage arbeider vi kontinuerlig og systematisk, i møte med det enkelte barnet og barnegruppen, for å inkludere alle barn i barnehagefellesskapet. Vi jobber bevisst, alene eller sammen med andre aktører i laget rundt barnet, for å skape god sammenheng mellom spesialpedagogikk og inkluderende praksiser i det ordinære tilbudet»