Inkluderende barnehagemiljø

Alle barn skal ha en opplevelse av tilhørighet i et fellesskap. Barnehagen skal ha en inkluderende praksis der alle blir anerkjent for den man er, og alt som skjer i barnehagen skal være tilrettelagt.

I barnehageåret 2021-2022 har vi  startet et nettbasert kompetanseutviklingskurs som heter "Inkluderende barnehagemiljø". Kompetanseutviklingen er barnehagebasert, noe som innebærer at hele personalet i barnehagen deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle barnehagens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter.

Målet med kompetanseutviklingen • Utvikle og opprettholde et godt og trygt barnehagemiljø • Forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser Slik gjør vi det: • Videreutvikle kompetanse om hvordan forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre - krenkelser • Øke vår kompetanse om hva som skal til for å oppfylle kravene i regelverket om barnehagemiljø, mobbing og andre krenkelser.

Mål for barnehagens tilstand etter opplæringsprogrammet: 

I vår barnehage arbeider vi kontinuerlig og systematisk med å fremme et trygt og inkluderende barnehagemiljø, og med å oppdage, undersøke og forebygge alle former for krenkelser. Vi stopper krenkelser og følger opp med egnede tiltak helt til barna opplever at de har et trygt og inkluderende miljø.